ارسال پاسخ

۱ مهر ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3096

pvc-asso.ir

یخ زدایی لوله های  PVC یخ زده

سامانه لوله­ های  PVC برای توزیع آب در داخل ساختمان­ها و برای خطوط انتقال آب از خط اصلی استفاده می­شوند. این دو حوزه کاربردی تا حدی متفاوت هستند، زمانی که انجماد اتفاق می­افتد، می­توان با روش­های زیر انجماد را از بین برد.

واحد کارشناسی فنی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی:

 

لوله ­کشی توزیع آب ساختمان( water distribution pipilne)

وقتی که انجماد در داخل دیواره لوله یا مکان­هایی که دسترسی به آنها سخت است، اتفاق می­افتد،  ذوب­شدن یخ باید در اسرع وقت انجام شود، زیرا انجماد کامل ممکن است منجر به ترکیدگی لوله شود.

 

بسته به در دسترس­بودن لوله و دسترسی به دستگاه­ها چندین روش برای رفع انجماد لوله ­ها ممکن است، استفاده شود. استفاده از لوله ­های  PVC باید در دمای بالاتر از 60 درجه سانتیگراد محدود شود و دمای لوله را می­توان با محکم گرفتن لوله در دست تخمین زد. برای اکثر مردم، حداکثر دمای تماسی قابل قبول 60 درجه سانتیگراد است. آب جوش را روی لوله نریزید و از منبع گرمایش با شعله مستقیم استفاده نکنید.

روش های زیر برای اعمال حرارت به طور موفقیت آمیز استفاده شده است:

  1. استفاده مستقیم از یک فن کوچک در محل، برای گردش هوای گرمتر در فضایی که لوله یخ زده است.

2. اگر بخش یخ زده لوله در دسترس باشد، آن را با یک پارچه اغشته به آب داغ بپیچید. پارچه که خنک شد، آن را بردارید. دوباره در آب گرم فرو کنید و روی لوله بپیچید.

3. اگر بخش یخ­زده لوله به طور کامل یا جزئی در دسترس باشد، هوای گرم را با استفاده از یک دمنده یا بخاری با حجم پایین مانند سشوار به طور مستقیم روی ناحیه­ای که فریز شده بدمید.

ممکن است از سایر وسایل گرمایشی استفاده شود به شرطی که دمای لوله­های پلاستیکی در هر نقطه از آنچه که در بالا ذکر شد فراتر نرود. لازم به ذکر است که  PVC دارای هدایت حرارتی بسیار پایین­تری نسبت به فلزات است، بنابراین میزان انتقال حرارت از سطح بیرونی به سطح منجمد شده داخلی کم خواهد بود. بنابراین زمان زیادی برای ذوب یخ لوله لازم است. این تکنیک­ها می­تواند برای لوله­ها در کاربرد توزیع تحت اکثر شرایط مورد استفاده قرار گیرد.

 

خطوط انتقال آب به ساختمان(water service line)

اگر کنتور آب غیرمدفون وجود داشته باشد، این بخش باید ابتدا بررسی شود. زیرا ممکن است در نقطه­ای از کنتور یخ­زدگی اتفاق افتاده باشد. اگر نشانه­ای از یخ­زدگی مشاهده شد، برای کمک، با بخش سازمان مربوطه تماس بگیرید.

 

لوله­های مدفون باید همیشه به درستی در زیر خط نفوذ برف و یخ نصب شوند. با این حال اگر یک خط لوله مدفون یخ بزند بعد از بررسی شرایط محلی، می­توان با آب داغ، یخ را ذوب کرد. اگر محل دقیق یخ مسدودکننده مشخص نباشد و خط لوله در زیرزمین یا یک مکان غیر قابل دسترس خاتمه یابد، باید خط را در آنجا بریده و یک لوله با قطر کوچک را درون لوله جلو ببرید. این لوله کوچک به درون لوله هدایت می شود، با ریختن و پمپاژ آب داغ و یا گرما به درون لوله کوچک می­توان یخ را ذوب کرد.

 

یخ مسدودکننده را همچنین می­توان با یک المنت مقاوم به حرارت که به درون لوله وارد می شود، ذوب کرد. یک المنت حرارتی مقاومت D/C با قطر میل 3 یا 5/9 سانتی­متر را بردارید و با احتیاط آن را به یک نوار ماهی استیل محکم کنید. احتیاط: برای از بین­بردن احتمال برق گرفتگی، دستورالعمل­های سازنده گرم­کننده را دنبال کنید و تا زمانی که یخ مسدودکننده جریان می­یابد به نفوذ در درون یخ مسدودکننده ادامه دهید.

 

 

هشدار: از دستورالعمل سازنده گرم­کن برای حذف احتمال شوک الکتریکی استفاده کنید. المنت را داخل خط لوله به جلو ببرید تا زمانی که به یخ مسدودکننده برسد. المنت حرارتی همانطور که به سمت جلو حرکت می کند، یخ مسدودکننده را ذوب خواهد کرد. تا زمانی که یخ آب شود به نفود در درون یخ ادامه دهید. اگر نفوذ متوقف شود، المنت را به عقب بکشید و آن را در لوله رها نکنید. روش های دیگری نیز برای ذوب کردن یخ می­تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما این روش اقتصادی­ترین روش پیشگیری است. اگر عایق­کاری محافظت کافی را فراهم نکند، ممکن است استفاده از نوارهای حرارتی تحت کنترل برای حفاظت دائمی در مناطق خاص مفید باشد.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
ناشناس سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲
گازکش به من خیانت کرده به خاطرعمق کم لوله زمستونایخ میزنه ارسال پاسخ